Titulní strana > Uchazeči > Virtuální prohlídka

Dne 25. 3. 2025 se žákyně třídy SČ 3. C zúčastnily odborné exkurze ve Středisku rané péče v Pardubicích, o. p. s.

Návštěva zařízení byla spojena s přednáškou o poslání sociální služby a o náplni práce
tzv. poradců rané péče. Jejich úkolem je zejména poskytování poradenství a realizace odborné činnosti s dítětem a jeho rodinou v přirozeném sociálním prostředí.

Jedná se o sociální službu určenou rodinám s dětmi ve věku 0 – 7 let, jejichž vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivého zdravotního stavu. Je poskytována bezplatně rodinám v Pardubickém kraji.

Exkurze umožnila žákyním rozšířit své znalosti o možnostech využívání sociální služby a kompenzačních pomůcek, dále se dozvěděly o významu výchovy a vzdělávání osob se zdravotním postižením, podpoře jejich soběstačnosti a prevenci sociálního vyloučení.

Přínosná byla možnost seznámení se s nabídkou různých didaktických pomůcek a hraček, jejichž účelem je podpora harmonického vývoje dítěte.

Věříme, že bude možné odbornou exkurzi pro žáky oboru sociální činnost realizovat i v příštím školním roce.

                                                                                     Mgr. Petra Beranová, Mgr. Eva Křížková

  • image1
  • image10
  • image11
  • image13
  • image15
  • image16
  • image17
  • image19
  • image2
  • image20
  • image21
  • image24
  • image3
  • image4
  • image7
  • image8
  • image9

Ve čtvrtek 13. 3. 2025 se ve Vyšší odborné škole zdravotnické a Střední zdravotnické škole v Trutnově konalo regionální kolo psychologické olympiády. Téma pro letošní rok znělo: "Co pro mě znamená život". Celkem 11 finalistů soutěžících z Královéhradeckého a Pardubického kraje poskytlo 11 různých pohledů na toto téma. Naši školu reprezentovala žákyně Eliška Ezrová ze třídy PS 2. B a Robin Gregar ze třídy PS 3. B. V silné konkurenci se se svými autentickými příběhy neztratili.

Gratulujeme a děkujeme za skvělou reprezentaci.

 

                                                                                                                   Mgr. Leona Červinková

  • IMG_9910
  • IMG_9912
  • IMG_9946

Finále soutěže v obvazování, které se uskutečnilo 20. března 2025, ukázalo vysokou úroveň dovedností studentů v různých typech obvazů. Atmosféra byla napínavá, ale plná dobré nálady. Těšíme se na opakování příští rok a věříme, že se soutěž stane tradicí.

  • IMG-20250320-WA0005 (1)
  • IMG-20250320-WA0011
  • IMG-20250320-WA0018
  • IMG-20250320-WA0020 (1)
  • IMG-20250320-WA0022 (1)
  • IMG-20250320-WA0025
  • IMG-20250320-WA0026 (1)

Zaměstnání tvoří významnou část našeho života. Už od základní školy jsem věděl, že chci dělat práci, která mě bude bavit, naplňovat a ve které se budu cítit prospěšný. Jako nejstarší vnouče v rodině jsem se od dětství staral o mladší příbuzné, a tak mě lákaly humanitní obory, zejména pedagogika. Mým snem bylo studovat pedagogickou školu, ale kvůli vysokému zájmu jsem nebyl přijat.

Osud mě však zavedl na Vyšší odbornou školu a střední školu zdravotní a sociální Ústí nad Orlicí, kde jsem nastoupil do oboru Sociální činnost. Z dnešního pohledu vím, že to byla ta lepší varianta, která mi dala nejen odborné znalosti a dovednosti, ale i hlubší pohled na společnost a na sféru, se kterou se většina lidí setká až ve chvíli, kdy ji sama potřebuje.

Studium v praxi

Na našem oboru výrazně převažovaly dívky, a tak jsem byl jedním z mála chlapců ve třídě. Samozřejmě to mělo své výhody – byl jsem obklopen skvělými a pohlednými spolužačkami, ale zároveň jsem si uvědomil, jak cenné je mít v této oblasti i mužský pohled. Muži jsou
v sociálních službách potřeba nejen kvůli fyzické síle, ale i jako vzory, které mohou přinést jiný přístup k práci s klienty. Ať už jde o práci s dětmi, seniory nebo lidmi se zdravotním postižením, mužský element dokáže do týmu vnést důležitou rovnováhu.

Největším přínosem pro mě byly praktické odborné předměty a školní praxe. Díky nim jsme měli možnost vyzkoušet si realitu práce v sociální oblasti na vlastní kůži. Pamatuji si, jak jsme se museli navzájem umývat a čistit si zuby – tehdy nám to přišlo nepříjemné, ale právě tyto situace nás naučily empatii a pochopení pro ty, kterým chceme pomáhat. Učitelé nás vedli nejen teoreticky, ale i pomocí simulačních pomůcek, které nám přiblížily život lidí se zdravotním postižením.

Školní praxe nám umožnila projít různými typy sociálních služeb – od domovů pro seniory a osoby se zdravotním postižením přes nízkoprahová zařízení, speciální základní, mateřské a praktické školy, terénní pečovatelskou službu, azylové domy, až po úřad práce. Díky této rozmanitosti jsme mohli zjistit, jaké prostředí a cílová skupina nám nejvíce vyhovují.

Naši odborní učitelé kladli velký důraz na to, abychom byli dobře připraveni do praxe i k maturitě. Pravidelné testy a procvičování nám pomohly upevnit znalosti a naučit se zvládat výzvy, které nás v sociální oblasti čekají. Přestože byl přístup učitelů náročný, vždy byl spravedlivý a doprovázen vstřícností a podporou. Věnovali nám čas a snažili se, abychom si ke svému budoucímu povolání vybudovali vztah. Díky tomu jsme si ze školy neodnesli jen teoretické znalosti, ale i jistotu, že jsme na svou profesní cestu dobře připraveni.

Dobrovolnictví a další zkušenosti

Během studia jsem se zapojil do několika dobrovolnických aktivit. Spolupracoval jsem například s Domovem pod hradem Žampach při organizaci akcí pro veřejnost nebo s Tyfloservisem HK při pořádání temných kaváren. Díky škole jsem si také mohl vyzkoušet moderování, hraní loutkového divadla pro děti, či vedení preventivních programů pro základní školy. Mezi cenné zkušenosti patřil i kurz znakového jazyka, který jsem tehdy absolvoval spíše ze zvědavosti, ale později se mi velmi hodil i při studiu na vysoké škole.

 

Další studium a profesní cesta

Studium sociální činnosti mě přivedlo ke speciální pedagogice, která spojovala pedagogiku a sociální práci. Proto jsem se rozhodl pokračovat na Univerzitě v Hradci Králové, kde jsem získal bakalářský titul. Díky pevným základům ze střední školy pro mě vysokoškolské studium nebylo tak náročné a naopak jsem mohl své znalosti dále rozvíjet.

Během studia na vysoké škole jsem absolvoval praxe například v dětském domově, Tyfloservisu, terénní službě pro osoby se sluchovým postižením nebo Domě na půl cesty v Žamberku. A právě zde začala moje profesní dráha.

Současná práce

Při praxi v Domě na půl cesty, patřící pod neziskovou organizaci Cesta pro rodinu, z.ú., mě oslovilo přátelské pracovní prostředí a smysluplná práce. Moje aktivita zde a předchozí zkušenosti mě přivedly k nabídce pracovního místa sociálního pracovníka. Brzy k tomu přibyla ještě nabídka na pozici vedoucího koordinátora volnočasového klubu pro děti a mládež pod stejnou organizací. Díky této kombinaci jsem si splnil sen propojit pedagogiku se sociální činností a věnovat se rozmanité práci, která mě naplňuje.

Když se ohlédnu zpět, myslím na krásné zážitky a přátelství a jsem vděčný, že mě život zavedl právě na obor Sociální činnost. Studium mi otevřelo dveře nejen k mé profesi, ale i k lepšímu pochopení lidí a jejich potřeb. Pokud někdo hledá obor, kde může spojit pomoc druhým, praxi a osobní rozvoj, vřele ho doporučuji.

 

Bc. Martin Jančák

sociální pracovník DPC a koordinátor Klubu bez klíče

Cesta pro rodinu, z.ú.

 

  • 18_jancak
  • IMG_20250328_121556

Byla zveřejněna kritéria přijímacího řízení 2025 / 2026.