Odborná exkurze: Středisko rané péče v Pardubicích, o. p. s.

Dne 25. 3. 2025 se žákyně třídy SČ 3. C zúčastnily odborné exkurze ve Středisku rané péče v Pardubicích, o. p. s.
Návštěva zařízení byla spojena s přednáškou o poslání sociální služby a o náplni práce
tzv. poradců rané péče. Jejich úkolem je zejména poskytování poradenství a realizace odborné činnosti s dítětem a jeho rodinou v přirozeném sociálním prostředí.
Jedná se o sociální službu určenou rodinám s dětmi ve věku 0 – 7 let, jejichž vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivého zdravotního stavu. Je poskytována bezplatně rodinám v Pardubickém kraji.
Exkurze umožnila žákyním rozšířit své znalosti o možnostech využívání sociální služby a kompenzačních pomůcek, dále se dozvěděly o významu výchovy a vzdělávání osob se zdravotním postižením, podpoře jejich soběstačnosti a prevenci sociálního vyloučení.
Přínosná byla možnost seznámení se s nabídkou různých didaktických pomůcek a hraček, jejichž účelem je podpora harmonického vývoje dítěte.
Věříme, že bude možné odbornou exkurzi pro žáky oboru sociální činnost realizovat i v příštím školním roce.
Mgr. Petra Beranová, Mgr. Eva Křížková
Psychologická olympiáda - regionální kolo

Ve čtvrtek 13. 3. 2025 se ve Vyšší odborné škole zdravotnické a Střední zdravotnické škole v Trutnově konalo regionální kolo psychologické olympiády. Téma pro letošní rok znělo: "Co pro mě znamená život". Celkem 11 finalistů soutěžících z Královéhradeckého a Pardubického kraje poskytlo 11 různých pohledů na toto téma. Naši školu reprezentovala žákyně Eliška Ezrová ze třídy PS 2. B a Robin Gregar ze třídy PS 3. B. V silné konkurenci se se svými autentickými příběhy neztratili.
Gratulujeme a děkujeme za skvělou reprezentaci.
Mgr. Leona Červinková
Jak mi studium sociální činnosti otevřelo dveře do života

Zaměstnání tvoří významnou část našeho života. Už od základní školy jsem věděl, že chci dělat práci, která mě bude bavit, naplňovat a ve které se budu cítit prospěšný. Jako nejstarší vnouče v rodině jsem se od dětství staral o mladší příbuzné, a tak mě lákaly humanitní obory, zejména pedagogika. Mým snem bylo studovat pedagogickou školu, ale kvůli vysokému zájmu jsem nebyl přijat.
Osud mě však zavedl na Vyšší odbornou školu a střední školu zdravotní a sociální Ústí nad Orlicí, kde jsem nastoupil do oboru Sociální činnost. Z dnešního pohledu vím, že to byla ta lepší varianta, která mi dala nejen odborné znalosti a dovednosti, ale i hlubší pohled na společnost a na sféru, se kterou se většina lidí setká až ve chvíli, kdy ji sama potřebuje.
Studium v praxi
Na našem oboru výrazně převažovaly dívky, a tak jsem byl jedním z mála chlapců ve třídě. Samozřejmě to mělo své výhody – byl jsem obklopen skvělými a pohlednými spolužačkami, ale zároveň jsem si uvědomil, jak cenné je mít v této oblasti i mužský pohled. Muži jsou
v sociálních službách potřeba nejen kvůli fyzické síle, ale i jako vzory, které mohou přinést jiný přístup k práci s klienty. Ať už jde o práci s dětmi, seniory nebo lidmi se zdravotním postižením, mužský element dokáže do týmu vnést důležitou rovnováhu.
Největším přínosem pro mě byly praktické odborné předměty a školní praxe. Díky nim jsme měli možnost vyzkoušet si realitu práce v sociální oblasti na vlastní kůži. Pamatuji si, jak jsme se museli navzájem umývat a čistit si zuby – tehdy nám to přišlo nepříjemné, ale právě tyto situace nás naučily empatii a pochopení pro ty, kterým chceme pomáhat. Učitelé nás vedli nejen teoreticky, ale i pomocí simulačních pomůcek, které nám přiblížily život lidí se zdravotním postižením.
Školní praxe nám umožnila projít různými typy sociálních služeb – od domovů pro seniory a osoby se zdravotním postižením přes nízkoprahová zařízení, speciální základní, mateřské a praktické školy, terénní pečovatelskou službu, azylové domy, až po úřad práce. Díky této rozmanitosti jsme mohli zjistit, jaké prostředí a cílová skupina nám nejvíce vyhovují.
Naši odborní učitelé kladli velký důraz na to, abychom byli dobře připraveni do praxe i k maturitě. Pravidelné testy a procvičování nám pomohly upevnit znalosti a naučit se zvládat výzvy, které nás v sociální oblasti čekají. Přestože byl přístup učitelů náročný, vždy byl spravedlivý a doprovázen vstřícností a podporou. Věnovali nám čas a snažili se, abychom si ke svému budoucímu povolání vybudovali vztah. Díky tomu jsme si ze školy neodnesli jen teoretické znalosti, ale i jistotu, že jsme na svou profesní cestu dobře připraveni.
Dobrovolnictví a další zkušenosti
Během studia jsem se zapojil do několika dobrovolnických aktivit. Spolupracoval jsem například s Domovem pod hradem Žampach při organizaci akcí pro veřejnost nebo s Tyfloservisem HK při pořádání temných kaváren. Díky škole jsem si také mohl vyzkoušet moderování, hraní loutkového divadla pro děti, či vedení preventivních programů pro základní školy. Mezi cenné zkušenosti patřil i kurz znakového jazyka, který jsem tehdy absolvoval spíše ze zvědavosti, ale později se mi velmi hodil i při studiu na vysoké škole.
Další studium a profesní cesta
Studium sociální činnosti mě přivedlo ke speciální pedagogice, která spojovala pedagogiku a sociální práci. Proto jsem se rozhodl pokračovat na Univerzitě v Hradci Králové, kde jsem získal bakalářský titul. Díky pevným základům ze střední školy pro mě vysokoškolské studium nebylo tak náročné a naopak jsem mohl své znalosti dále rozvíjet.
Během studia na vysoké škole jsem absolvoval praxe například v dětském domově, Tyfloservisu, terénní službě pro osoby se sluchovým postižením nebo Domě na půl cesty v Žamberku. A právě zde začala moje profesní dráha.
Současná práce
Při praxi v Domě na půl cesty, patřící pod neziskovou organizaci Cesta pro rodinu, z.ú., mě oslovilo přátelské pracovní prostředí a smysluplná práce. Moje aktivita zde a předchozí zkušenosti mě přivedly k nabídce pracovního místa sociálního pracovníka. Brzy k tomu přibyla ještě nabídka na pozici vedoucího koordinátora volnočasového klubu pro děti a mládež pod stejnou organizací. Díky této kombinaci jsem si splnil sen propojit pedagogiku se sociální činností a věnovat se rozmanité práci, která mě naplňuje.
Když se ohlédnu zpět, myslím na krásné zážitky a přátelství a jsem vděčný, že mě život zavedl právě na obor Sociální činnost. Studium mi otevřelo dveře nejen k mé profesi, ale i k lepšímu pochopení lidí a jejich potřeb. Pokud někdo hledá obor, kde může spojit pomoc druhým, praxi a osobní rozvoj, vřele ho doporučuji.
Bc. Martin Jančák
sociální pracovník DPC a koordinátor Klubu bez klíče
Cesta pro rodinu, z.ú.
Kritéria přijímacího řízení na VOŠ 2025 / 2026

Byla zveřejněna kritéria přijímacího řízení 2025 / 2026.