Profil absolventa oboru sociální činnost
Absolvent oboru sociální činnost se uplatní jako pracovník v sociálních službách v různých pobytových nebo terénních sociálních službách, při poskytování péče dětem i dospělým. Vědomosti a dovednosti využije při zajišťování přímé péče a osobní asistence v terénních službách a speciálních školách. Absolvent získá odbornou způsobilost pro vázanou živnost Péče o dítě do tří let věku v denním režimu.
Uplatnění absolventa oboru sociální činnost
Absolvent oboru sociální činnost se uplatní jako pracovník v sociálních službách v různých ambulantních, pobytových nebo terénních sociálních službách, při poskytování péče dětem a dospělým. Bude mít vědomosti a dovednosti potřebné pro zajišťování přímé péče a osobní asistence. Navíc studiem získá absolvent odbornou způsobilost pro vázanou živnost Péče o dítě do tří let věku v denním režimu.
Možnosti uplatnění:
- denní, týdenní stacionáře,
- kontaktní pracoviště Úřadu práce,
- domovy pro osoby se zdravotním postižením,
- nízkoprahová zařízení pro děti a mládež,
- domovy se zvláštním režimem,
- sociálně aktivizační služby,
- sociálně terapeutické dílny,
- služby následné péče,
- domovy pro seniory,
- pečovatelská služba,
- domy na půl cesty,
- kontaktní centra,
- denní centra,
- azylové domy,
- noclehárny,
- chráněné bydlení,
- osobní asistence v terénních službách a ve speciálních školách,
- raná péče o děti se zdravotním postižením.
Článek o škole z časopisu "Sociální činnost" zde.
Škola se stala v roce 2021 členem Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky.
Kompletní uplatnění sociální činnosti ve formátu pdf.
Učební plány pro obor SČ k nahlédnutí zde.
Praktické vyučování oboru sociální činnost je realizováno ve smluvních zařízeních:
- Centrum komplexní péče Ústí nad Orlicí
- CEDR Ústí nad Orlicí
- CEMA Žamberk – Domov na skalách, DPC
- Denní centrum Berenika – Vysoké Mýto
- Denní stacionář při Domu pokojného stáří sv. Kryštofa, Kerhartice
- Dětský domov Dolní Čermná
- Domov pod hradem – Žampach
- Domov pro seniory Sloupnice
- Domovem důchodců Ústí nad Orlicí,
- Naděje, Dům pokojného stáří Vysoké Mýto
- o.s. Péče o duševní zdraví Ústí nad Orlicí
- Oblastní charita Ústí nad Orlicí,
- Petrklíč, komunitní centrum Česká Třebová
- SKP-CENTRUM, o.p.s. - Azylový dům pro ženy a matky s dětmi Vysoké Mýto
- Sociální služby Česká Třebová – Domov pro seniory
- Sociální služby Česká Třebová – Týdenní stacionář
- Sociální služby Lanškroun
- Speciální základní škola, mateřská škola a praktická škola Ústí nad Orlicí
- Stacionář – Ústí nad Orlicí
- Středisko Naděje Česká Třebová – Borek
- Úřady práce ČR – Kontaktní pracoviště Ústí nad Orlicí, Česká Třebová, Lanškroun, Králíky, Vysoké Mýto, Žamberk, Rychnov nad Kněžnou.
- Základní škola speciální Lanškroun
Možnosti dalšího vzdělávání absolventa oboru sociální činnost
Absolventi oboru sociální činnost mohou pokračovat ve studiu k získání odborné způsobilosti pro výkon práce sociálního pracovníka na vyšší odborné škole (obory sociální práce a sociální pedagogika), nebo na vysoké škole v bakalářském či magisterském programu (obory sociální práce, sociální pedagogika, speciální pedagogika, sociologie, sociální patologie, sociální politika, sociální a charitativní práce, management sociálních služeb, etika v sociální práci, regionální rozvoj a veřejná správa).
Sociální pracovník se uplatní ve státním i nestátním sektoru sociálních služeb, státní správě, ve zdravotnictví (na odděleních dlouhodobě nemocných, v psychiatrických léčebnách), v pedagogicko-psychologických poradnách, speciálně pedagogických centrech, poradnách pro rodinu s dětmi, občanských poradnách, dětských domovech, jako pracovník komunitního centra, linky důvěry, sociální terapeut v oblasti práce s handicapovanými, sociální pracovník ve vězeňství či resocializační pracovník.
Sociální činnost v praxi
- V oblasti řízení sociálních služeb jsou žáci seznámeni se sociálními službami jako z jedním z nástrojů sociální politiky, vedoucím k porozumění cílům, principům a nástrojům sociální politiky.
- V oblasti přímé péče a osobní asistence jsou žákům poskytnuty teoretické vědomosti a praktické dovednosti potřebné pro poskytování přímé obslužné péče klientům. Jsou připravováni na práci s různými typy klientů, kteří vyžadují pomoc druhé osoby, a to jak v zařízeních sociálních služeb, tak v domácím prostředí.
- umění komunikace s klienty
- organizování si práce a dodržování pracovních postupů
- dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
- dodržování ochrany životního prostředí a zdravotně-hygienických předpisů
- vytváření si návyků, postojů a osobnostních vlastností žádoucích pro práci v sociálních službách
- Sociálně – výchovná činnost je zaměřena k přípravě žáků na výchovnou nepedagogickou činnost a přímou podporu schopností, dovedností a návyků klienta, které směřují k udržení jeho soběstačnosti a smysluplného vyplňování života nebo k prevenci sociálního vyloučení.
- příprava a realizace různé výchovné a volnočasové činnosti
- rozvoj osobnostních vlastností, návyků a postojů žáků potřebných pro práci se sociálními klienty
- osvojení vybraných poznatků a dovednosti z pedagogiky
- Sociální vztahy a komunikace formují personální a komunikativně sociální kompetence žáků, učí je rozumět psychickému prožívání a chování klientů sociálních služeb, aplikovat vhodné přístupy při práci s klienty a kontaktu s jejich příbuznými, využívat získané dovednosti i v běžném životě.